Khamis, 22 Januari 2009

MRSMF - 21 Januari 09

Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera

Alhamdullilah. Semalam dengan keadaan cuaca yang baik. Kelas Taekwon-do MRSMF sesi tahun 2009 kali pertama telah diadakan. Kami, segerombolan (wah... pergi ramai-ramai ke?) telah turun untuk sesi latihan kali pertama ini. Memandangkan ini kali yang pertama dan tambahan pula setelah lama cuti sekolah dan cuti latihan taekwon-do, dekat 2 bulan tu. Maka sesi latihan kali pertama ini dijalankan secara ringan-ringan. hehe

Ok la sebelum cerita pasal latihan ni, elok rasanya cerita mengenai Taekwon-do di MRSMF ni.. MRSMF ni adalah singkatan dari Maktab Rendah Sains Mara Felda, baru dibuka pada tahun lepas 2008. Bangunan baru, tempat baru, suasana baru & pelajar-pelajarnya pun baru. Berita tentang MRSMF ni boleh didapati disini. Pernah keluar di Utusan Malaysia, tetapi di akribnya saya cari tak jumpa. Dapat di blog lain pn jadilah. Pada permulaannya pelatih seramai lebih kurang 40 orang turun untuk latihan. Pada tahun lepas Grading Test sebanyak 2 kali telah diadakan untuk pelajar MRSM ini. Cerita mengenai grading terakhir pun telah di siarkan di blog ini.. ala yang masuk Metro Ahad tu. Jangan Jeles. baru je tak sampai setahun dah kuar paper. Ala kalau jeles pun apa salah nya?.. takde sapa nak marah pun kalau jeles. Sori gurau.. hihi

Ok.. Tentang latihan semalam, latihan dimulakan dengan pemanasan badan yang agak ringkas cuma sir yang sorang tu (ala sir malu-malu pulak taknak bubuh nama. Bubuh namakan boleh jadi glamer? hehe sorry sir.. gurau) suruh pelajar buat sit-up sebanyak 30kali. Ini membuatkan ramai yang terbaring selepas latihan sit-up tu.

Selepas sesi pemanasan badan, sedikit taklimat diberikan kepada para pelajar. Antara points yang saya ingat:-
1. Ucapan Selamat Tahun Baru 2009 & Selamat kembali ke Sekolah ( sempat gurau tu..)
2. Sijil grading yang lepas telah siap di print dan akan di serahkan pada guru penasihat pada sesi latihan akan datang. Cikgu ada mesyuarat luar kawasan, tak dapat datang.
3. Komen tentang grading yang lepas.
4. Sir memberitahu mengenai kejohanan Taekwon-do, beliau menekan sekurang-kurangnya untuk 2 kejohanan dalam setahun ini. Beliau ada cerita juga mengenai tekanan yang berbeza di masa Kejohanan, semasa grading, semasa gaduh & semasa latihan. Sir menambah tekanan masa grading pun berubah bila beralih tempat. Contohnya grading di tempat sendiri tidak sama dengan tempat lain seprtimana yang dilakukan pada grading akhir 2008 yang lepas. Sir bagitau kalau ada jemputan tidak kira dari WTF kem ke atau ITF kem ke atau MGTF kem ke, cukup bajet kita jalan!! Yang bagusnya para pelajar memaklumkan bahawa Kejohanan Taekwon-do MRSM akan diadakan pada bulan April nanti.
5. Yuran masih sama.
6. Jika ada kelapangan masa mungkin akan diadakan latihan bersama antara MRSMF dan PERTAMA MGTF.

Kemudian bermulalah latihan asas.. dah lama rehat, jadi kena buat la yang asas semula. Cuma sir tekankan leg-raising dengan melakukannya sebanyak 40 kali kiri dan 40kali kanan. perghhh banyak tu.. Kemudian sesi latihan sparing dan diakhiri dengan sesi self-defence. Dalam sesi self-defence ini, sir membuat ulangkaji tentang teknik yang lepas dan menambahkan 2 teknik yang ringkas. Sesuai untuk pelajar. Pukul 5 pm kelas bersurai.

Sekian untuk tatapan kali ini.

Tiada ulasan: