Jumaat, 8 Mei 2009

Kejohanan Di MRSM Transkrian

Kejohanan Taekwon-do MRSM Semalaysia 09

Dari Teluk Batik, semua sir menghala menuju ke MRSM Transkrian, Nibong Tebal, Pulau Pinang. Perjalanan memakan masa lebih kurang 4 jam. Jalan keluar dari Lumut memang jem giler. Tapi apa boleh buat, karnival Jom Heboh sedang berlangsung di sana. Dalam perjalanan tersebut sir-sir ini terserempak dengan seorang ahli Taekwon-do PSAS. Sir-sir yang nampak dia, dia yang tak nampak sir-sir ini. Kantoi-kantoi… Tapi Sir semua tak marah. Sir senyum je. Maklumlah semua sir ni baik-baik orangnya. hehehehe

Sir semua tiba di MRSM Transkrian dalam pukul 5 petang. Kemudian selepas bersalam-salaman dan bertanya khabar dengan para pegawai dan pengadil kejohanan dua orang sir mencari pelatih MRSMF Trolak bagi melihat dan memantau sesi latihan kali terakhir. Buat pengetahuan semua, ini adalah kali pertama MRSMF menghantar peserta kemana-mana kejohanan yang mana hanya 2 atau 3 orang dari 10 orang sahaja yang pernah menyertai kejohanan Taekwon-do. Itu pun masa sekolah rendah. Yang lain adalah muka baru. Semua muka tidak bersalah. baik, putih dan suci lagi tu. Hehehe. Tambahan pula MRSMF ini para pelajarnya hanya terdiri dikalangan pelajar tingkatan 2 sahaja. Kenapa? Bangunan utama tidak siap lagi beb. ‘Intake’ tingkatan tahun ini diserap ke MRSM lain dengarnya. Kalau pergi ke Sungkai ikut jalan lama ke Ipoh, selepas pekan Slim River dalam 14km, anda akan berjumpa lampu trafik, sebelah kiri jalan menghala ke Felda Gunung Besout, cuba lihat sebelah kanan, disitulah jalan masuk ke MRSMF dan pejabat Feldajaya kawasan Trolak. Kerja-kerja pembinaan sedang dijalankan bagi menyiapkan bangunan utama yang dijangkakan siap pada hujung tahun ini.

700 peserta tu. Penuh dewan.

Kontingen MRSMF Trolak

Ucapan alu-aluan dan perasmian.

Perasmian kejohanan di adakan pada sebelah malam dalam pukul 8malam. Upacara yang agak ringkas dan santai tetapi ada pengisian. Tidak membosankan. Bagus sekali. Semua peserta dari seluruh MRSM hadir dalam acara perasmian ini.

Selepas acara perasmian, sesi taklimat diadakan untuk para guru pengiring dan jurulatih seluruh MRSM ini. Taklimat boleh rujuk cerita dalam blog Sir Shariffudin. Walaupun ada masalah berbangkit, Ustaz Mansu berjaya menyelesaikan dengan baik sekali.

Pada hari Isnin, pertandingan bermula pada waktu pagi dengan acara Pattern berkumpulan yang dilakukan secara kalah mati. Pada pendapat saya secara peribadi kaedah kalah ini, agak sukar untuk mencari yang baik untuk tempat ke 2 dan ke 3 kerana, mengikut system kalah mati ini,.jika yang yang terbaik bertemu dengan yang terbaik pada peringkat awal jadi sayanglah pada yang kalah pada peringkat awal ini. Tetapi jika dilakukan persembahan Pattern berkumpulan satu persatu, alamat memakan masa yang lama untuk dihabiskan kesemua 40 MRSM. Ketetapan sudah di putuskan dan seharusnya di ikut. Acara pattern selesai sebelum tengahari. Cuma acara Pattern ini yang dilihat agak membinggungkan sedikit, kebanyakkan kumpulan mempersembahkan Pattern yang campur aduk. Ini mungkin untuk mengalakkan para pelajar MRSM kreatif dalam membuat suatu perkara. Idea memang ada, cuma jika mereka pergi ke satu-satu pattern tidak kira WTF atau Chang Hon, bermacam-macam gaya atau kaedah ‘breaking’ yang kreatif boleh dilakukan atau diolah demi menunjukkan daya kreaviti, tetapi pada masa yang sama tetap mengekalkan keaslian pattern tersebut. Ada juga kumpulan dari aliran WTF mempersembahkan pattern Hwa-Rang. Memang jauh panggang dari api la standardnya jika di bandingkan dengan pengamal aliran Chang Hon itu sendiri. Pattern dalam WTF semuanya tiada ‘sinewave’. Pattern yang digayakan kelihatan seperti ‘old school’ tahun 70an. Bagaimanapun pujian boleh diberikan kerana mereka berani mencuba pattern yang bukan dari aliran mereka dan dibawa bertanding.

Alhamdullilah Senyum. Nasib baik tak tidur masa jadi hakim. geeee

Setiap pattern yang di cipta mempunyai nilai, cerita dan falsafahnya sendiri. Jika Pattern dicampuradukkan dimana letaknya nilai, cerita dan falsafah pattern tersebut. Baik Pattern WTF atau Chang Hon atau pattern karate skali pun. Walaubagaimanpun perkara ini telah dijelaskan pada sesi taklimat pada malam pertama kejohanan dan di ulangi sekali lagi oleh En Abd Rahman pada sesi penutupan.

Pasukan MRSMF lelaki berjaya hingga peringkat suku akhir. Kalah pada naib johan kali ini. Tukar Pattern saat akhir. Pasukan MRSMF perempuan pula lepas pada pusingan pertama. Bagus juga walaupun latihan pada saat akhir.

Cuma kelihatan riak wajah para pengadil semasa acara Pattern berlangsung seakan-akan memberitahu

“Pattern apa yang korang buat ni?….. “
“Apa yang korang mengarut ni.”
“Apa fesyen pattern ni?..”
"Yang macam ni pun ada?!..."

hehehehe. Macam-macam ada.... Bukan semua tetapi memang ada. Sorry, ini hanya pada pengamatan sahaja. Tidak ada kena mengena dengan orang lain.

Acara sparring bermula selepas Isnin petang selepas makan tengahari dan berlanjutan hingga malam. begitu juga pada hari Selasa. Kelihatannya ‘Centre Judge’ ramai yang apabila perlawanan dihentikan seketika atau amaran diberikan terus disambung sahaja pelawanan tersebut.

Dari segi kemeriahan, memang meriah kejohanan Taekwon-do MRSM ini. Sorakan bertali arus dan bersahut-sahutan kedengaran. Memang meriah. 1 lagi perkara yang wajar di puji, bagaimana pihak penganjur mengeluarkan buletin pada setiap hari di sepanjang kejohanan. Buletin walaupun ringkas tetapi 1 usaha yang sangat bagus. Pujian harus diberikan diucapkan kerana dalam kesibukan kejohanan, sempat juga pihak penganjur menyiapkan ‘Slide’ dalam bentuk klip video yang memaparkan serba ringkas perjalanan dari bermula kedatangan peserta hingga akhir pertandingan.

Pada hari penutup iaitu hari Rabu, pagi itu dalam 8pagi, Ustaz Mansur datang ke kediaman para pegawai kejohanan dan memberitahu bahawa pihak penganjur ingin melihat para pegawai kejohanan membuat demontrasi pada masa perasmian penutupan. Oleh kerana pihak penganjur ingin melihat skill para pengadil ini maka latihan ringkas dalam 20-30 minit dilakukan untuk demo ini. Dengan pakaian kemas itu juga para pegawai kejohanan ini melakukan demo. Ini kali pertama pegawai kejohanan melakukan demo dengan pakaian kemas. Bermula dengan Pattern Jee Go oleh Sir Tan, Sir ini kecil sahaja orangnya tetapi dengan keadaan kaki terpacak 75-80 darjah membuatkan hadirin bertepuk tangan. Kagum dengan kakinya yang fleksibel. Di ikuti demo oleh para pegawai yang lain seperti Ustaz Mansur sendiri, Sir Nandakumar dan pegawai yang lain. MC pada ketika itu adalah En Abd Rahman yang amat sesuai, pandai sekali ‘menjual’ dan menaikkan nama para pegawai dan juri kejohanan. Terima kasih En Abd Rahman.

Sir-sir PERTAMA pun ada terlibat dalam demontrasi ini. Sir-sir yang terlibat dalam demontrasi tersebut adalah Sir Azahari dan Sir Ariffin (Sorry laa, memang nak promote PERTAMA hehehe). Demontrasi yang dilakukan oleh Sir Azhari dan Sir Ariffin ini berjalan dengan baik dan ‘brutal’ sekali. Teknik beladiri dengan pukulan yang memang kena betul pada badan kedengaran jelas bunyi dentumannya. Kuat pula tu hingga seluruh dewan dengar. Sempat juga En Abd Rahman mengatakan jangan cuba-cuba melakukan aksi-aksi sebegini sebegini di rumah. Orang WWE kata “Don’t Try this at Home”. Memang agak ganas. Semasa keluar dari dewan ada pelajar menunjukan 2 “tumb-up” kepada Sir-sir PERTAMA ini sambil mengatakan “Best!.. Best!..”. Semasa di meja makan guru penyelaras datang dan mengucapkan terima kasih atas demo tadi. Terima Kasih Cikgu atas keperihatinan anda!!

Hidup PERTAMA!!

Semoga sir-sir PERTAMA dapat mengekalkan dan meningkatan ke’brutal’an itu pada masa-masa yang akan datang. Cuma sayang seribu kali sayang, tiada gambar yang di ambil. Cuma video ada diambil oleh pihak penganjur. Walaubagaimanapun guru yang menyelaras kejohanan tersebut ada mengatakan jika ada kesempatan, Video demo pada hari penutupan tersebut akan di poskan. Insyallah.

Kemudian sir semua berjumpa dengan pelatih MRSMF untuk taklimat akhir. Kemudian berkemas dan pulang ke Tanjong Malim. Esok kerja Yeop!
Muka-muka yang masih suci lagi nih.

Sir ni nampak jer pakai kemera, tapi takkan ni jer gambar yang diambil?... Adoiii... Bagi la lagi...

Tiada ulasan: