Selasa, 16 Disember 2008

APA YANG OTAK PERLU ?

LATIHAN

Otak mengendalikan darah sebagai pembawa oksigen dan nutrisi. Jika aliran darah terhalang, maka anda boleh samakan juga dengan aliran oksigen dan nutrisi turut terhalang. Seterusnya ia juga menghalang aliran glukosa ke otak dan menyebabkan otak kekurangan tenaga.

Jadi anda perlukan olahraga untuk melancarkan kembali aliran darah keseluruh anggota tubuh, termasuklah otak.

Olahraga akan meningkatkan kemampuan anda untuk memberi tumpuan. Latihan yang disarankan adalah yang dominan unsur AEROBIK, latihan berstruktur serta berpola tertentu seperti Berenang, Senamrobik, Jalan KakI, Berbasikal, Yoga, Kick-Boxing+Taekwon-Do atau latihan menari.

TIDUR

Tidur yang cukup sangat penting untuk menjaga kesihatan otak. Kurang tidur lebih cenderung kepada sukar member tumpuan dan mudah lupa. Meskipun kita tidur tetapi otak kita tidak tidur. Secara automatik, otak akan melakukan menyegaran, merapikan informasi dan memori. Jadi kalau tak cukup tidur maka otak akan mendapat kesannya..

MAKANAN

Berpengaruh kepada daya kerja otak. Pakar mengatakan bahawa makanan dapat membentuk kewarasan fikiran, tenaga, kekuatan memori dan konsentrasi, serta keadaan mental.

Otak memerlukan makanan yang mengandungi Asid Amino, Asid Lemak Essential dan Gula. Pengambilan makanan yang kaya dengan Omega-3 (seperti ikan, sayur-sayuran, vitamin C, E, dan kunyit banyak membantu daya kerja otak ketahap yang baik.

Tiada ulasan: