Khamis, 25 Jun 2009

Kejohanan Kebangsaan 09

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera
.
Kontijen Perak bertolak dari Tanjong Malim lebih kurang 3.15 pm dan sampai di Politeknik Shah Alam dalam 4.30pm. Sudah tentu kami datang dengan bas, cuma sir yang seorang tu bawa kereta.
Anak siapalah yang comel nih?...

Dalam 5pm kami ke Dewan Utama untuk timbang berat. Apa yang terjadi?.. Ahaaa ada 2 3 orang peserta yang terlebih berat dan sangat kurang berat. Terpaksa la sir menyuruh peserta ni jogging sambil memakai baju panas tu. Lama juga la jogging, setelah 2 3 kali timbang, Alhamdullilah berjaya juga akhirnya dalam kategori itu. Ada juga peserta kami terpaksa beralih atau turun kategori kerana sangat kurang berat badannya. Maklum la jaga makan 3 4 hari sebelum kejohanan.

Pada hari pertama kejohanan, pasukan Perak dalam acara pattern samada individu, couple dan berkumpulan tidak berjaya meraih pingat. Bahkan ada kesalahan dalam pattern berkumpulan dan couple. Mungkin gugup pertama kali beraksi di peringkat kebangsaan. Tapi tidak mengapa, jadikan ia sebagai pengalaman dan pengajaran yang berguna. Sekurang-kurang kita belajar. Tetapi jika kita melakukan kesalahan yang sama berulang-ulang kali, itu makna kata tidak belajarlah dari kesilapan sebelum ini.

Pada hari kedua, kontigen Perak masih lagi mengambil bahagian dalam acara sparring. Samada individu dan berkumpulan. Alhamdullilah kami boleh ter"tahan" agak lama sedikit. Mungkin undian yang 'agak' menyebelahi kami dalam acara sparring berkumpulan rasanya.

Jumlah pingat yang diperolehi oleh Kontigen Perak hanya 1 Emas, 1 Perak dan 1 Gangsa. Emas dalam acara Individu Sparring kategori Mikroweight, Perak dalam Team Sparring dan Gangsa dalam acara Individu Sparring kategori Hyperweight. Pencapaian yang agak baik sedikit dari tahun lepas. Tahun lepas Kontigen Perak hanya memperolehi 2 pingat gangsa sahaja.

Kesimpulannya, bagi muka-muka baru yang terlibat dalam kejohanan Kebangsaan ini, ambil sebanyak mungkin pengalaman dan jadikannya sebagai pengajaran seterusnya dapat membaiki dan meningkatkan kemahiran dan pengetahuan mengenai Taekwon-do.
Sir Azhari dan Sir Iwan bersama En. Azlan Ghani. Editor Majalah Beladiri
Dengan Kontijen MSP
Bersama Master Amir dan Ustaz Mansur Manni.

2 ulasan:

Ayasu Kuro-Obi berkata...

Yg Microweight tu masuk MHI jam 7 esoknya bersama Nasree n Alvin... Waaaa

Tanpa Nama berkata...

bagus Team Perak!!!
Insyaalah mase akan datang akan bertambah lagi pingat emas...